fbpx

Rotterdam en architectuur

De Rotterdamse architectuur van vroegâh, nu en de toekomst

Rotterdam: de stad van de architectuur. Rotterdam is een stad als geen ander. Hoe vaak motten we dat nog zeggen? Door een knap staaltje architectuur heeft Rotterdam een stadsbeeld dat uniek en herkenbaar is. En dat is altijd al zo geweest, al ziet ons geliefde stadje er nu toch wel wat anders uit dan vroeger. In de no-nonsense gebabbel van deze maand nemen we een kijkje naar het Rotterdam van vroeger, vandaag de dag en van de toekomst.

Het Rotterdam van vóór 1940

Hoewel het centrum van Rotterdam tegenwoordig vol staat met vele appartementencomplexen, winkels, restaurants en barretjes, was dit vroeger anders. Toen was de stad een stuk groener en een stukkie minder vol. Vele drukke straten waren vroeger niets meer dan simpele stadsgrachten. Voorbeelden hiervan zijn de Kolk, de straat tussen Station Blaak en de Binnenrotte waar elke week de markt plaatsvindt, en de Coolsingel. De Groote Markt, het stukje groen tussen de Markthal en de Hoogstraat, was typerend voor het Rotterdam van toen: een bruisende wijk vol met traditionele woningen en winkeltjes. Hoewel het er hier tegenwoordig compleet anders uitziet, is het bruisende karakter gelukkig wel behouden. Iets wat ook nooit veranderd is, is de grensverleggende architectuur van Rotterdam. De Van Nelle Fabriek, die in 2014 een plekje op de Unesco werelderfgoedlijst kreeg, en het Huis Sonneveld zijn Rotterdamse parels die al vóór 1940 gebouwd zijn. Helaas werd aan het begin van de Tweede Wereldoorlog, op 14 mei 1940 een groot deel van de binnenstad verwoest door een bombardement. Hierdoor zijn vele historische gebouwen verloren gegaan en bleef er weinig over van de stad. Enige gebouwen doorstonden het bombardement wel en zijn ook hedendaags nog een aantal van Rotterdamse mooiste. Dit zijn onder andere de Laurenskerk en het Witte Huis aan de Oude Haven. Je zou het bijna niet geloven, maar dit gebouw was de eerste wolkenkrabber van Europa! Ook het Stadhuis en het Oude Postkantoor hebben de oorlog doorstaan. Na de bevrijding in 1945 besloot men om de stad niet te herbouwen zoals deze was voor de oorlog, maar om te gaan voor moderne architectuur. Deze wederopbouw ging enorm snel en was voor de inwoners van Rotterdam een fantastische kans om een nieuwer en beter Rotterdam te creëren.

Hoogbouw en bijzondere architectuur

En daar hebben ze dan ook voor gezorgd! Na de oorlog werden vele hoge, iconische gebouwen en kleinschaligere projecten, waaronder rondom de Oude Haven, gebouwd en opgestart. Uit de jaren na de oorlog komt de bekende Rotterdamse architectuur. Denk hierbij aan de Kubuswoningen, de Euromast en het gebouw van de Bijenkorf. De Lijnbaan werd ook in deze tijd opgebouwd en was de eerste autovrije winkelstraat van de wereld. Tegenwoordig is vooral hoogbouw een belangrijk onderdeel van de Rotterdamse skyline. Torens zoals de Montevideo, de New Orleans (hoogste woontoren van Nederland!) en de Rotterdam (grootste gebouw van Nederland!) zorgen voor een prachtig stadsplaatje. Naast mooie gebouwen heeft Rotterdam ook andere bijzondere architectuurobjecten. Eén hiervan is de Luchtsingel. Deze knalgele brug is maar liefst 400 meter lang, loopt over wegen, sporen en door gebouwen en verbindt drie delen van de stad met elkaar. Ook van fastfoodrestaurants weten ze in Rotterdam iets moois te maken. De McDonalds op de Coolsingel, die met die grote glazen wanden, trekt vooral op social media veel aandacht en wordt soms wel de ‘mooiste McDonalds van de wereld’ genoemd. Andere bekende en opvallende architectuur, die natuurlijk niet mogen ontbreken op dit lijstje, zijn onder andere de Koopgoot, de Markthal, Centraal Station, de Erasmusbrug en de Willemsbrug. Niet voor niets dus dat Rotterdam elk jaar de Rotterdam Architectuur Maand houdt met bijzondere tours, evenementen en optredens om dit te vieren!

En in de toekomst?

Ook voor de toekomst zijn er al vele plannen om het grensverleggende architectuurimago van de stad te behouden. De bouwkranen blijven maar rondzwaaien. Zo wordt er nu gebouwd aan de Zalmhaventoren, een 215 meter hoge woontoren in het Scheepvaartkwartier. Ook ligt er een plan voor de woontoren The Sax aan de Wilhelminapier. Het ontwerp voor dit gebouw bestaat uit twee losse woontorens die verbonden zijn via een brug met daarin niets minder dan een hotel! Als dat nog niet gek genoeg was, komt er boven op dit hotel ook nog een openbaar terras met skybar. Misschien wordt dit wel dé nieuwe hotspot van Rotterdam! Een ander bijzonder project waar druk aan gewerkt wordt, is het Depot Boijmans van Beuningen. In maart 2018 is de bouw van dit cilindervormige depot begonnen. Bij de tijd dat het project klaar is, zal de depot bekleed zijn met spiegelend glas en een groene bovenkant bestaande uit planten. Naast dat het een interessant plaatje zal opleveren, kan je hier ook gehele kunstcollecties bekijken. Maar het meeste bijzondere project is misschien wel deze laatste: De Dutch Windwheel. Dit gebouw moet een duurzaam icoon voor Rotterdam worden. Het 160 meter hoge gebouw in de vorm van een ring wordt in 2025 gerealiseerd in het havengebied Merwe-Vierhavens in Rotterdam West en wordt de bestemming voor appartementen, een hotel met uitkijkpunt én een toeristische attractie bestaande uit cabines die langs het gebouw omhooggaan. Je moet het ontwerpen maar eens bekijken, heel bijzonder!

Dat was weer je maandelijkse portie no-nonsense gebabbel met als onderwerp ‘Rotterdam en architectuur’. Tot zaterdag 7 september!

Deel deze blog

Meer blogs lezen?

Mobiel_icon Praatwolken Arrow-left SVG_brochure SVG_fotografie SVG_internet SVG_plattegrond SVG_socialnework SVG_tekoopTE KOOP Ster Brochure Huis PC