Veelgestelde vragen

Deze vragen werden al gesteld

Om je nog sneller van dienst te kunnen zijn hebben we een opsomming gemaakt van de meest gestelde vragen. In ons dagelijks werk krijgen we vaak dezelfde vragen te horen. Dat geeft natuurlijk helemaal niets. Je moet je ook nooit bezwaard voelen om te vragen! Toch is het soms handig te weten welke vragen er al gesteld zijn. Daarvoor kun je onze lijst met veelgestelde vragen gebruiken. Staat jouw vraag er niet tussen? Neem contact met ons op.

Algemeen

Hoe ben ik het snelst op de hoogte van jullie aanbod?

Wij hebben een woningzoekendenlijst die wij als eerste benaderen en daarvoor kunnen wij jou aanmelden. Middels inloggegevens kan je jouw woonwensen specificeren. Vervolgens ontvang je e-mails met ons nieuwste aanbod. Deze e-mail sturen wij vóór onze Facebookpost en Funda.

Ik wil een woning kopen. Wat moet ik doen?

Allereerst is het belangrijk om te weten wat je kan lenen. Hiervoor kan je een afspraak maken bij een erkende hypotheekadviseur. Wij kunnen jou hierin zeker adviseren en in contact brengen met erkende adviseurs. Daarna kan je de woning die je interessant vindt bezichtigen en de dossierstukken doornemen. Je kan jouw interesse uiten door schriftelijk een bod uit te brengen. Wij gaan er dan mee aan de slag en geven jou een terugkoppeling. Als jouw bod geaccepteerd is en het voorlopig koopcontract is getekend, gaat jouw hypotheekadviseur je verder helpen met het proces.

Ik heb een leuke woning op jullie site gezien. Kunnen jullie mijn aankoopmakelaar zijn?

Wegens belangenverstrengeling kunnen wij niet de aankoopmakelaar van onze eigen woningen zijn. Wij verwijzen jou graag door naar een aankoopmakelaar waar wij goede ervaringen mee hebben.

Hoe kies ik de juiste makelaar?

Bel 010-8181487 en wij zijn jou graag van dienst!

Hoe kies ik een notaris?

Als koper mag jij het notariskantoor kiezen. Je kan dit doen door bij diverse kantoren een offerte op te vragen en daaruit een keuze te maken. Uiteraard kunnen wij ook een aantal kantoren aanbevelen.

Ik ben geïnteresseerd in een woning. Hoe breng ik een bod uit?

Via de e-mail kan je een bod uitbrengen. Hierbij dien je de volgende zaken aan te geven:
  • Bedrag in euro’s
  • Welke voorwaarden (wel/geen financiering, wel/geen bouwtechnische keuring)
  • Voorkeur voor oplevering

Is het hoogste bod altijd de koper?

Dat hoeft niet. Soms spelen de voorwaarden of oplevering een belangrijkere rol voor de verkoper(s) waardoor de hoogste bieder niet altijd de koper wordt.

Mijn bod is geaccepteerd, wat nu?

Gefeliciteerd! Wij vragen jouw gegevens en ID op, zodat het koopcontract opgemaakt kan worden. Vervolgens sturen wij de concept versie ter controle naar beide partijen op. Daarna wordt het contract op ons kantoor getekend. Als je een aankoopmakelaar hebt, zal hij/zij met jou tekenen. Na ondertekening gaan de drie wettelijke bedenkdagen en het eventuele financieringsvoorbehoud in. Het koopcontract sturen wij naar de door jou gekozen notaris.

Wanneer is de verkoop definitief?

De verkoop is definitief als de bedenktijd en de eventuele ontbindende voorwaarden zijn verlopen.

Wanneer krijg ik de sleutels?

Vlak voor de overdracht vindt de eindinspectie plaats. Na deze inspectie vindt de overdracht op het notariskantoor plaats. Als er getekend is, ontvang je de sleutels van jouw nieuwe huis.

Wanneer zetten jullie de woning op verkocht onder voorbehoud?

Als het voorlopig koopcontract is getekend wordt de status aangepast.

Wat betekent ‘de woning is mondeling verkocht’?

Dit houdt in dat een uitgebracht bod mondeling is geaccepteerd door de verkoper(s). Het koopcontract is nog niet getekend waardoor het nog niet zwart op wit bevestigd is. Bezichtigingen worden niet meer ingepland. Formeel gezien is de woning pas verkocht als het koopcontract door beide partijen getekend is.

Wat houdt de bedenktijd in?

Na het ondertekenen van het koopcontract heeft de koper nog drie dagen de tijd om zich te bedenken en de koop terug te draaien.

Wat houdt een inloopmoment in?

Soms krijgen wij veel aanvragen voor een bezichtiging en dan kiezen wij voor een inloopmoment. Dit is een combinatie tussen een persoonlijke bezichtiging en een open huis. Om de drukte te verspreiden plannen wij kijkers in. Voor een afspraak dient een aspirant koper ons kantoor te bellen voor een afspraak waarbij een tijdstip doorgegeven wordt. Bij het moment zijn dus meerdere kijkers aanwezig. Door de spreiding van het aantal kijkers kan jij jouw vragen aan onze aanwezige collega’s stellen en relatief rustig de woning bezichtigen.

Wat is een eindinspectie?

Bij deze afspraak gaat de verkopend makelaar met de koper(s) en eventueel de verkoper(s) de lijst van zaken nalopen, wordt gecontroleerd of de woning wordt opgeleverd zoals afgesproken en worden de meterstanden opgenomen die wij ook naar jou mailen.

Wat is een informatieplicht/meldingsplicht?

De verkoper is verplicht om de (aspirant)koper(s) zo volledig mogelijk in te lichten over de woning en alle bijbehorende rechten, plichten en gebreken. Hierbij gaat het om de staat en toestand van de woning.

Wat is een onderzoeksplicht?

Een aspirant koper dient een woning goed te onderzoeken en hierbij wordt verwacht dat er zorgvuldig en actief te werk wordt gegaan. Dit kan bijvoorbeeld door alle dossierstukken grondig door te nemen, vragen te stellen aan de makelaar of een bouwtechnische keuring te laten plaats vinden.

Wat is eigen grond en wat is erfpacht?

Eigen grond is dat je volledig eigenaar bent van de grond. Erfpacht houdt in dat bijvoorbeeld de Gemeente eigenaar is van de grond onder je woning/appartement. De erfpachtperiode is soms met een einddatum of eeuwigdurend. Voor het gebruik van de grond betaal je een vergoeding. Die vergoeding heet canon. De canon wordt vaak voor een bepaalde periode of voor de gehele duur afgekocht (vooruitbetaald). Na afloop van de afgekochte periode of zelfs het contract bepaalt de Gemeente op dat moment de nieuwe canon. Afgekocht erfpacht is nog geen eigen grond. Vaak is het wel mogelijk om de erfpacht om te zetten naar eigen grond.

Wat is een vrijblijvende waardebepaling?

Bij een waardebepaling komt een van onze makelaars bij jou thuis langs om meer te vertellen over hoe wij als makelaars kantoor te werk gaan. Daarnaast krijgt de makelaar zo een goed beeld van de woning om vervolgens een actuele marktwaarde af te kunnen geven. Ook worden tijdens het gesprek diverse strategieën besproken en de meest passende uitgelicht. De offerte ontvang je binnen drie dagen. Het gesprek is geheel oriënterend en ter kennismaking.

Wat is het verschil tussen een taxatie en waardebepaling?

Een waardebepaling geeft de actuele marktwaarde van de woning aan, maar kan niet gebruikt worden om een lening af te sluiten. Een taxatie is een officiële waardebepaling waarvan een uitvoerig rapport wordt opgemaakt en wordt o.a. gebruikt om een hypotheek af te sluiten.

Wat is NHG?

Dit is een afkorting voor Nationale Hypotheek Garantie en bidet een bank meer zekerheid waardoor de rente die je betaalt iets lager kan zijn.

Wat weten jullie over de fundering in Rotterdam?

De fundering is een belangrijk onderdeel van de woning. In sommige gebieden van Rotterdam zijn er problemen bekend. Eventuele onderzoeken zijn vaak bekend bij www.funderingsloket.nl

Wat zijn ontbindende voorwaarden?

Bij het uitbrengen van een bod kun je diverse voorwaarden meenemen. De meest voorkomende voorwaarden zijn verkrijgen van een financiering en het uitvoeren van een bouwtechnische keuring. Bij deze voorwaarden wordt altijd een einddatum afgesproken die in het koopcontract gezet wordt.

Online bieden - profiel

Hoe kan ik meebieden op een woning?

Om aan de slag te kunnen moet je jezelf eerst registreren. Registeren kan via onze website (Menu – Zwarte knop ‘Inloggen Online Bieden’ – Registreren) en kost eenmalig € 10,-. Op deze manier hebben wij inzichtelijk wie kan meedoen aan het biedproces. De eenmalige inschrijfkosten van € 10,- zullen ten gunste worden gebracht aan het goede doel Kika. Na de registratie kun je bij alle woningen die (in de toekomst) meedoen met het Online Bieden-systeem mee bieden, zonder extra betaling. Wanneer je het registratieformulier hebt ingevuld en verstuurd, zal je een e-mail ontvangen met een verificatiecode. Pas zodra je deze hebt ingevuld, kun je inloggen en beginnen met bieden. Wij raden aan je tijdig te registreren, zodat je rustig deel kunt nemen aan de biedingen. Het is dus het makkelijkst/handigste om van te voren een account aan te maken.

Mijn adres wordt niet herkend bij het aanmaken van mijn profiel; wat nu?

Het kan een aantal minuten duren voordat je de verificatiecode ontvangt per e-mail. Ook kan het zo zijn dat deze e-mail, omdat wij nog geen bekende afzender voor jouw mailbox zijn, in de map met ongewenste mail terecht komt. Verder kan het voorkomen dat er per ongeluk een typefout heeft gestaan bij het invoeren van jouw e-mailadres en dat je daarom de activatiemail niet hebt ontvangen. Neem dan even contact met ons op, dan zullen wij dit voor je in orde maken!

Ik heb mezelf ingeschreven, maar mijn e-mailadres is niet geverifieerd. Toch ben ik geregistreerd. Hoe kan dit?

Je kunt je registeren zonder je e-mailadres te verifiëren. Je kan dan alleen nog geen bod plaatsen. De knop ‘Plaats bod’ is dan vervangen door ‘Verifieer’. Klik op verifieer en doorloop alsnog het verifieerproces. Vervolgens kun je meedoen aan het biedingsproces.

Ik heb mezelf ingeschreven, maar geen betaling gedaan. Toch ben ik geregistreerd. Hoe kan dit?

Je kunt je registeren zonder te betalen. Als je het betaalscherm weg klikt na het aanmaken van een gebruiker heb je theoretisch al een aanmelding gedaan. De knop ‘Inloggen’ is dan ook vervangen door de knop ‘Uitloggen’. Je kunt dan alleen nog geen bod plaatsen. Als je probeert een bod te plaatsen dan zie je dat de knop ‘Plaats bod’ is vervangen voor ‘Betalen’. Wanneer je op ‘Betalen’ klikt en de betaling voltooid, dan kan je vervolgens meedoen aan het biedingsproces.

Welke voorwaarden worden gesteld aan het registreren?

Om te kunnen registeren heb je een minimale leeftijd van 16 jaar nodig, moeten de bijzondere voorwaarden Online Bieden akkoord worden bevonden en dient eenmalig het inschrijfgeld van € 10,- betaald te worden.

Wat moet ik doen als ik mijn wachtwoord vergeten ben?

Je kan bij het inlogveld klikken op ‘wachtwoord vergeten’. Je komt dan op een pagina waar jij je mailadres moet invullen. Let er goed op dat dit het mailadres is waarmee je bij ons een profiel hebt aangemaakt voor het Online Bieden. Je krijgt dan vervolgens een verificatiecode in je e-mailbox en kan dan na het invullen van deze code een nieuw wachtwoord kiezen.

Hoe kan ik mij uitschrijven voor het Online Bieden-systeem?

Dit kan door een email te sturen naar ons kantoor. Wij zullen het account dan deactiveren.

Online bieden - voorafgaand aan het biedproces

Kan ik de woning op voorhand bekijken?

Voordat wij van start gaan met de online biedingen organiseren wij altijd een kijkmoment op afspraak. Afhankelijk van de drukte kunnen dit meerdere momenten worden. Hier kun jij je op de gebruikelijke manier voor aanmelden door telefonisch, via WhatsApp of via de mail een bezichtiging aan te vragen. Na afloop van deze momenten gaat het biedingstermijn van start. Over de start- en sluitingsdatum van het biedproces word je per e-mail geïnformeerd.

Hoe kan ik zien welke woningen meedoen met het Online Bieden-systeem bij MAARTENMakelaardij?

Op onze website www.maartenmakelaardij.nl zijn de geselecteerde woningen voorzien van een blauw “Bieden” label. Bij deze woningen kun je gebruik maken van het Online Bieden-systeem ten tijde dat de klok zichtbaar is. Wanneer de biedperiode is gesloten, verdwijnt de klok en is na doorklikken op de woning te zien dat de biedperiode gesloten is. Woningen zonder het blauwe “Bieden” label komen niet voor het Online Bieden-systeem in aanmerking.

Hoe werkt het met eventuele voorkeuren van de verkopende partij?

Bij de woningpresentatie kun je zien of een verkoper nog speciale voorkeuren heeft. Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld een gewenste datum van oplevering, overname van eventuele roerende zaken of bijzondere aanpassingen in de koopakte. Mocht dit niet overeenkomen met jouw wensen, dan staat het je natuurlijk vrij hiervan af te wijken in je voorstel. Wij adviseren om altijd goed de woningbrochure door te nemen, welke via onze website te downloaden is. De aanvullende documenten die bij deze woning horen (o.a. Vragenlijst en Lijst van Zaken) kun je op ieder gewenst moment bij ons kantoor opvragen. Deze worden dan per email toegezonden.

Online bieden - bieden

Hoe kan ik een bod uitbrengen?

Het biedsysteem is een systeem dat werkt per opbod. Er wordt een startprijs ingesteld waar vanaf geboden kan worden. Bij het starten van de online verkoop wordt een einddatum en tijd ingesteld. Binnen dit termijn moeten de biedingen binnen zijn. Wanneer er in de laatste 5 minuten voor sluitingstijd een bod geplaatst wordt, zal de sluitingstijd verlengd worden met 5 minuten. Daarna zal gelden dat zolang er dynamiek in de woning zit, deze verlenging qua tijd continue herhaald wordt, totdat er 5 minuten lang geen nieuwe biedingen worden gedaan of totdat een vooraf gestelde uitlooptijd bereikt is. De klok van de website beslist te allen tijde. Belangrijk; via de mail word je op de hoogte gehouden van het verloop. Houd dus de email goed in de gaten.

Waaruit bestaat een bod?

Als bieder kun je in het Online Bieden-systeem je eigen voorstel kenbaar maken. Let er wel op dat je voorstel moet bestaan uit de volgende punten:
  • Geldbedrag / koopsom
  • Eventuele gewenste voorbehouden (ontbindende voorwaarden voor financiering of bouwkundige keuring)
  • Gewenste transportdatum
  • Overige voorwaarden (denk hierbij aan eventuele overname van bepaalde roerende zaken, voorwaarde voor funderingsonderzoek e.d.)
Je kunt je voorstel gedurende het biedingstraject aanpassen qua prijs maar ook qua voorwaarden. De biedingen worden getoond op basis van het hoogste voorstel qua prijs.

Met welk bedrag kan ik mijn bieding verhogen?

Wanneer er een bod is geplaatst en je wilt overbieden, dan moet het verschil tussen de twee biedingen minimaal €100 zijn. Uiteraard kun je ook met grotere stappen werken, maar dat is helemaal je eigen keuze. Houd altijd in je achterhoofd bij het bieden wat je maximaal kan lenen (een koopsom boven de taxatiewaarde is bijvoorbeeld niet te financieren via een hypotheek). Laat je altijd voldoende adviseren door (bijvoorbeeld) een financieel adviseur, zodat je jouw financiële plaatje goed op orde hebt. Let op: plaats je als eerst een bod? Dan moet je bod minimaal gelijk zijn aan de ‘bieden vanaf’ prijs.

Ik krijg de melding dat mijn bod te laag is. Hoe kan dat?

Biedingen kunnen elkaar in snel tempo opvolgen, mogelijk sneller dan de browser de gegevens ververst. Het kan daarom zijn dat je het laatst uitgebrachte bod nog niet op het scherm ziet. Wanneer je via je desktop biedt, druk op F5 om je browser te verversen en de meest recente biedingen te zien. Via je telefoon kan je op de URL en vervolgens op Enter klikken om je pagina te verversen.

Hoe weet ik dat ik ben overboden?

Dit kan je terugvinden in de biedgeschiedenis bij de betreffende woning. Daarnaast krijg je ook een melding in je mailbox wanneer je bent overboden. Je kan daarna inloggen om je voorstel eventueel te verhogen. Je kunt ook jezelf overbieden.

Ik heb een verkeerd bod geplaatst, wat nu?

Wanneer je per ongeluk een onjuiste bieding hebt gedaan, moet je direct bellen met MAARTENMakelaardij op 010-8181487. Wij kunnen dan deze onjuiste bieding verwijderen.

Kan ik gebruik maken van een biedrobot?

Nee.

Het lijkt erop alsof de pagina niet automatisch refresht, kan dit kloppen?

Het kan zijn dat je browser voorkomt dat er een automatisch refresh plaatsvindt. Houdt dus ook altijd je mailbox goed in de gaten, want je krijgt altijd een e-mail wanneer je bent overboden. Bij het plaatsen van een bod wordt altijd nog een keer het huidige hoogste bod opgehaald. Dus het kan nooit zo zijn dat je bod lager ligt of gelijk aan het huidige bod is.

Online bieden - regels omtrent het bieden

Ik ben een zakelijke bieder. Gelden voor mij aparte regels?

Ja. In artikel 5.5. van de Bijzondere Voorwaarden Online Bieden staat weergegeven: “Ieder bod van een gebruiker die een rechtspersoon is dan wel een persoon die handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is onvoorwaardelijk, onherroepelijk en zonder enig voorbehoud”. Hieruit volgt dat een bod van een zakelijke koper direct bindend is als het bod geaccepteerd is.

Is een voorstel direct bindend?

Je voorstel wordt pas bindend als de (reguliere) koopakte is getekend. Tot die tijd is er sprake van een mondelinge, niet bindende situatie. Let wel op: als een van beide partijen een professionele partij betreft of belegger dan gelden hier andere regels voor (zie vraag omtrent zakelijke bieder). Nadat je als koper een kopie van de getekende overeenkomst hebt ontvangen gaan je 3 dagen wettelijke bedenktijd in.

Heb je een aankopend makelaar?

Dat is geen probleem! Je aankopend makelaar kan zelf een account aanmaken om daar namens jou een voorstel uit te brengen. Hiervoor gelden dezelfde voorwaarden als wanneer je dit als particulier zelf doet.

Online bieden - na afloop van het biedproces

De bieding is gesloten, wat nu?

De makelaar gaat nu samen met de verkoper alle biedingen doorspreken. Er wordt dan gekeken naar onder andere de prijs en de voorwaarden die zijn geboden. Het kan zijn dat de verkoper uiteindelijk de voorkeur geeft aan een lagere prijs, maar voor hem of haar betere voorwaarden of een  gunstigere opleverdatum. Het is dus niet zo dat het hoogste bod altijd het winnende bod is. In sommige gevallen kan het gebeuren dat de verkopend makelaar contact met je opneemt om aanvullende informatie over het voorstel te krijgen. Het staat de verkoper daarnaast ook vrij om ervoor te kiezen de woning niet te verkopen. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer de verkoper vindt dat er geen interessante biedingen tussen zitten.

Is de hoogste bieder altijd de eerste waar contact mee opgenomen wordt?

Nee. Het kan zijn dat een bieder met een lager voorstel qua koopsom, ontbindende voorwaarden heeft neergelegd die beter aansluiten bij de wensen van de verkopende partij. De verkopende partij heeft altijd het recht qua gunning én het recht om te beslissen met welke partij hij verder wil gaan.

Online bieden - privacy

In hoeverre is mijn bieding inzichtelijk voor anderen mensen?

Op de website wordt jouw bod niet tot in detail weergegeven. Men kan alleen zien in welke woonplaats een bieder woont plus de geboden koopsom. Eventuele ontbindende voorwaarden worden niet openbaar weergegeven. De makelaar en de beheerder van de website hebben altijd inzichtelijk wat welke bieder biedt met naam en toenaam.

Hoe lang blijft mijn bod zichtbaar?

De biedgeschiedenis blijft zichtbaar tot het moment dat de woning van de website afgehaald wordt of totdat het transport bij de notaris heeft plaatsgevonden.

Wat houdt de privacyverklaring in?

De privacyverklaring geeft precies aan hoe wij met je (persoons-)gegevens omgaan en hoe wij deze verwerken.
Mobiel_icon Praatwolken Arrow-left SVG_brochure SVG_fotografie SVG_internet SVG_plattegrond SVG_socialnework SVG_tekoopTE KOOP Ster Brochure Huis PC